Door

Smartphoneverzekering biedt vaak onvoldoende dekking

Consumenten die een nieuwe smartphone kopen, krijgen vaak in de winkel het advies om er direct een verzekering bij af te sluiten. Consumenten hoeven zich echter niet onder druk te laten zetten, stelt de Consumentenbond. Bij de meeste aanbieders is (veel) meer tijd om hierover te beslissen. Kopers kunnen beter eerst rustig de kosten en voorwaarden van smartphoneverzekeringen vergelijken.

Premies voor smartphoneverzekeringen zijn vaak erg hoog in vergelijking met de waarde van de telefoon. Voor een telefoon van 500 euro betalen consumenten zo’n 110 euro per jaar. De voorwaarden laten soms veel ruimte voor discussie en verlies wordt door maar een handjevol verzekeraars gedekt. De toegevoegde waarde van sommige smartphoneverzekeringen is dat ze een technisch defect dekken. Veel andere schades zijn al gedekt door de inboedelverzekering, kostbaarhedenverzekering of reisverzekering, waardoor het risico bestaat dat consumenten met een specifieke smartphoneverzekering dubbel verzekerd zijn.

Meeste telefoonverzekeringen onvoldoende
Van de 22 verzekeringen die de Consumentenbond onderzocht, halen er maar 9 een 6 of hoger. De beste verzekering is ook de goedkoopste: de mobiele apparatuur verzekering van ANWB en Unigarant is geen specifieke smartphoneverzekering maar scoort niettemin een testoordeel van 7,2 (48 euro). Actua Platinum Service krijgt eveneens een 7,2, maar is voor een toestel van 500 euro ruim twee keer zo duur (117 euro). ACE Vodafone Garant Basis, ACE Toestelverzekering Basis T-mobile, Actua Silver Service, KPN Toestelschade Service, ProAssist TeleZeker Basis en Digiwise Alle Schade dekken noch verlies, noch zakkenrollen, nóch diefstal uit de (afgesloten) auto. Desondanks betalen consumenten voor een toestel van 500 euro per jaar 71 euro tot 107 euro aan premie en is er sprake van een eigen risico van 25 euro tot 50 euro per schadegeval.

Bron: Consumentenbond