Een vijfde werknemers vreest baanverlies door coronacrisis
Van de werkende Nederlanders is maar liefst 21 procent bang dat ze door het coronavirus hun baan kwijtraken. Daarnaast vindt 22 procent dat hun werkgever onduidelijk communiceert over de gevolgen van het coronavirus voor de toekomst van hun organisatie. Zo laat onderzoek zien van WieZetJijOpEen.nu, een initiatief van Viisi Hypotheken. Dit werd uitgevoerd door PanelInzicht onder 1505 werkende Nederlanders.
Met name hoogopgeleiden maken zich met 23 procent zorgen over hun baan. Praktisch geschoolden maken zich er minder druk over (zeventien procent). “Enerzijds is het positief dat een groot gedeelte van werkend Nederland zich geen zorgen maakt. Anderzijds hebben we het over bijna 2 miljoen Nederlanders die ‘s nachts wakker liggen. De onzekerheden en angsten van deze groep dienen zeker serieus te worden genomen”, aldus Tom van der Lubbe, medeoprichter van Viisi Hypotheken.
Communicatie over de coronacrisis
Uit het onderzoek komt naar voren dat werkgevers de nodige invloed hebben op de huidige onzekerheid onder werkenden. Naast de 22 procent van de ondervraagden die ontevreden is over de manier waarop hun baas de afgelopen maand met hen communiceerde over de coronacrisis, is ook vijftien procent er niet van overtuigd dat hun werkgever er alles aan doet om hen te behouden. Bovendien is een zesde ontevreden over de extra werkdruk door het coronavirus en de wijze waarop hun organisatie omgaat met die werkdruk. Organisatiepsycholoog Kilian Wawoe, verbonden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, vindt dit onverstandig. “Er is nog steeds een structureel tekort aan mensen en de vergrijzing gaat gewoon door. Juist in deze tijden moet je je mensen koesteren.”
Niet meer solliciteren bij amorele werkgever
Wel denkt 92 procent van de werkenden dat hun organisatie de coronacrisis overleeft. De manier waarop een bedrijf zich nu gedraagt, kan echter grote gevolgen hebben voor de toekomst. Het coronavirus lijkt vooral op het gebied van werving en selectie diepe sporen achter te laten. Twee derde van de respondenten stelt bijvoorbeeld dat ze in de toekomst liever niet werken voor een bedrijf dat zich tijdens de coronacrisis amoreel heeft gedragen. Zelfs ongeveer de helft zegt in de toekomst helemaal niet meer te willen solliciteren bij zo’n organisatie. Vooral hoogopgeleiden blijken dit zeer belangrijk te vinden. “Je – juist nu – heel bewust zijn van de manier waarop je als organisatie met deze crisis omgaat en hier maximaal transparant over zijn is essentieel. Ik ben ervan overtuigd dat de werkgevers die zich nu sociaal opstellen en transparant zijn over alle moeilijke besluiten, daar na de crisis de vruchten van zullen plukken”, stelt René Brouwers, directeur van Great Place To Work.
Bron: Wie zet jij op één?