Door

Recruiters maken zich zorgen over eerlijkheid sollicitanten

kandidaat cv

Voor 2020 wordt er een economische groei verwacht en een toename in aantal banen en vacatures. De nog steeds krappe arbeidsmarkt leidt ertoe dat werkgevers en recruiters inventief en creatief moeten blijven bij het vinden en behouden van kandidaten. Recruiters blijven hoe dan ook vertrouwen op hun eigen capaciteiten om de vele posities in te vullen. Wel maken ze zich steeds meer zorgen over de eerlijkheid van sollicitanten. Dit blijkt uit onderzoek van Monsterboard onder 200 Nederlandse recruiters. De ondervraagde recruiters twijfelen in het bijzonder aan de waarheid van de vaardigheden en soft skills van sollicitanten. Ook geven zij aan grote moeite te hebben met het werven van Generatie Z.

Twijfels over social-mediaprofielen

Werkgevers zijn optimistisch over het vervullen van de steeds maar toenemende vacatures. 94% van de recruiters zegt dat zij vacatures gemiddeld binnen een maand kunnen invullen. Hierbij vult volgens Monsterboard bijna een op de vijf recruiters vacatures binnen slechts 1 tot 10 dagen in. Tegelijk meent maar 38% van de ondervraagden dat kandidaten tijdens het sollicitatieproces eerlijk zijn over hun vaardigheden. Bijna alle recruiters ((88%) denken dat kandidaten de vaardigheden op hun cv overdrijven. Daarnaast zijn dubieuze social-mediaprofielen (77%), onverklaarbare gaten in een cv (75%) en moeilijk te bereiken referenties (74%) vaak genoemde ergernissen van recruiters.

Werknemersmarkt

Monsterboard-directeur Jort Wassenaar erkent de uitdagingen waar werkgevers mee te maken hebben: “De huidige arbeidsmarkt is een werknemersmarkt. Zij hebben vaak de keuze uit meerdere banen en gaan misschien niet zo secuur om met de informatie op hun cv. Het is daardoor voor recruiters extra moeilijk geworden om een kandidaat goed te kunnen beoordelen, zeker als je snel personeel nodig hebt. Het is slim om verder te kijken dan opleiding en eerdere werkervaring. Welk mens zit er nu echt tegenover je?”

Sollicitanten Generatie Z

Monsterboard stelt het gebruik van innovatieve recruitment tools voor om effectiever te kunnen werven, zeker als werkgevers Generatie Z willen aantrekken. Het onderzoek laat zien dat werkgevers moeite hebben met het werven van deze jongere generatie werkzoekenden. Ruim een kwart van de recruiters worstelt met de salariseisen van jongeren, maar ook met de verwachtingen die zij hebben van een werk-privébalans (28%). Verder weet een vijfde van de recruiters niet goed hoe ze moeten communiceren met Generatie Z tijdens het sollicitatieproces. Wassenaar: “Een goede manier om deze groep jongeren aan te spreken is met video. Generatie Z is altijd online, ze hebben een kortere aandachtsspanne en uit onderzoek blijkt dat 50% van de jongeren niet zonder YouTube kan. Daarom hebben wij onlangs Monster Studios gelanceerd, waarmee wij recruiters de mogelijkheid bieden om snel en makkelijk videovacatures op te nemen, te editen en te plaatsen.”

Nieuwe recruitmenttechnieken

Naast video zijn er nog meer innovatieve recruitmenttechnieken die werkgevers kunnen hanteren. Monsterboard verwacht bijvoorbeeld dat AI (artificial intelligence) in 2020 zijn intrede doet. AI maakt het mogelijk om bijvoorbeeld kandidaten door chatbots te laten screenen. Daarmee creëer je een persoonlijke ervaring tijdens het solliciteren. Ook is Monsterboard pleitbezorger van het versimpelen en vergemakkelijken van het sollicitatieproces. “In deze competitieve arbeidsmarkt is het echt noodzakelijk dat je het proces zo makkelijk mogelijk maakt voor de kandidaat. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je kunt solliciteren via je mobiele telefoon”, licht Wassenaar toe.

Zachte vaardigheden

Tot slot stelt Wassenaar dat zachte vaardigheden de komende jaren steeds belangrijker worden, misschien nog wel belangrijker dan harde vaardigheden. “Functievereisten veranderen enorm snel. Hard skills die nu belangrijk zijn, zijn over een paar jaar alweer verouderd. Huidige technologieën maken het mogelijk om soft skills bij sollicitanten te testen, maar ook om werknemers zich te laten ontwikkelen in bepaalde hard skills. Je zult je als werkgever moeten blijven ontwikkelen om de juiste kandidaten aan te trekken.”

Bron: Monsterboard.nl