Een eigen bedrijf starten
Je moet aan veel denken als je een bedrijf start. Dit artikel gaat in op vragen die je moet stellen als je wilt gaan ondernemen.
Past ondernemen wel bij mij?
Als eerste kijk je natuurlijk of ondernemen bij je past. Bij een eigen bedrijf hoort bijvoorbeeld acquisitie doen, meer werktijd dan in loondienst en het kunnen werken zonder collega’s. Ook de onzekerheid van het ondernemen ten opzichte van loondienst moet je kunnen hanteren. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je als ondernemer veel vanzelfsprekendheden mist die een werknemer wel heeft. Denk aan deelname aan een pensioenregeling of verzekerd zijn tegen arbeidsongeschiktheid. Dit zijn zaken die je zelf moet regelen, net als bijvoorbeeld je werkruimte en je boekhouding.
Wat voor markt is er voor mijn onderneming?
Ten tweede is het noodzaak dat je voor de start onderzoekt of er wel een markt is voor je bedrijf en het type product of dienst dat je wilt aanbieden. Dat kan door een marktonderzoek te doen waarbij je kijkt naar je mogelijke klanten, concurrenten en de ontwikkeling van de vraag en het aanbod op je markt. Daarnaast onderzoek je waarin je je kan onderscheiden als ondernemer en hoe je de markt kan betreden. Voor het marktonderzoek kan je een sterkte-zwakteanalyse als hulpmiddel gebruiken.
Welke bedrijfsnaam kies ik?
Door het kiezen van een bedrijfsnaam, al is het maar een voorlopige naam (de definitieve naam kies je pas bij aanmelding bij de Kamer van Koophandel), heb je een duidelijk handvat waaraan je al je bedrijfsactiviteiten kan ophangen. Met dit hulpmiddel van de Kamer van Koophandel (KvK) kun je een goede bedrijfsnaam kiezen.
Hoe regel ik mijn financiën?
Maak een financieel plan om te bepalen hoeveel geld je nodig hebt en waar je dat vandaan kan halen. Zo’n financieel plan bestaat uit een overzicht van wat je nodig hebt, wat je kosten zijn en hoeveel winst je verwacht te maken. Zo heb je ook meteen een beeld of de onderneming wel voldoende kan opleveren ten opzichte van de kosten.
Op welke plek ga ik ondernemen?
Als beginnende ondernemer heb je vaak de keuze tussen thuis starten of het huren van kantoorruimte. Thuis werken is een goedkopere optie, maar kan onverstandig zijn als er thuis overdag veel (privé)drukte is of als je beperkte ruimte in je huis hebt. Bovendien zijn de kosten van zelfstandige bedrijfsruimte aftrekbaar voor de belasting, terwijl dat bij werkruimte thuis vaak niet het geval is.
Welke rechtsvorm moet ik kiezen?
Bij een rechtsvorm kun je bijvoorbeeld denken aan een eenmanszaak of een besloten vennootschap (bv). De rechtsvorm bepaalt onder andere je aansprakelijkheid bij schulden en je fiscale voordelen. Het hangt van het soort bedrijf af welke vorm het meest geschikt is. Start je een bv, dan kan je die alleen oprichten via de notaris (notariële akte). Op de site van de KvK vind je uitgebreide informatie over het kiezen van een rechtsvorm.
Wat zijn de formele eisen waaraan mijn bedrijf moet voldoen?
Je bedrijf moet voldoen aan eisen, zoals:
- inschrijving in het Handelsregister van de KvK; hierbij geeft de KvK je gegevens door aan de belastingdienst, zodat je je daar niet apart hoeft aan te melden;
- eisen die gelden voor het uitoefenen van bepaalde beroepen;
- een verklaring arbeidsrelatie (VAR) als je werkt als freelancer/zzp’er;
- een vergunning als die nodig is voor je bedrijfsactiviteiten (bijvoorbeeld in de horeca).
Hoe pak ik mijn boekhouding aan?
Een goede boekhouding is verplicht voor iedere onderneming. Daarnaast is het ook een noodzaak voor je financiële controle over je onderneming. Zet je boekhouding tijdig op. Dit is nodig voor de kosten die je al maakt voor je bedrijf officieel van start gaat. Bovendien kom je er in een latere fase (als het drukker wordt) niet meer aan toe. Je moet ook de keuze maken of je de boekhouding zelf doet of dat je deze uitbesteedt. Een eenvoudige boekhouding is goed zelf te doen als je de basisbeginselen van boekhouden kent. Verwacht je een ingewikkelde boekhouding of je schat je in er te weinig tijd voor te hebben dan is uitbesteden waarschijnlijk de beste optie.
Moet ik me verzekeren?
Het is aan te raden om je voor arbeidsongeschiktheid te verzekeren. Dan heb jij (en eventueel je gezin) in ieder geval een inkomensbron mocht je je werk niet (meer) kunnen doen. Daarnaast kunnen er specifieke risico’s gelden voor het soort onderneming dat je hebt. Denk bijvoorbeeld aan een bouwbedrijf of een bedrijf dat veel werkt met financieel of juridisch gevoelige informatie. Ook daarvoor kan je je dan verzekeren.
Heb ik algemene voorwaarden nodig?
Ja, want dat geeft duidelijkheid bij het zakendoen met klanten. Voor klanten (en ook voor jezelf) maak je dan zaken helder, zoals je betalingstermijn, levertijd en garantie. Lees hier hoe je algemene voorwaarden opstelt.