Door

Ondernemen steeds populairder bij jongeren

Scholieren worden steeds enthousiaster over het ondernemerschap. Het afgelopen jaar volgden 26000 leerlingen het programma van Jong Ondernemen en de ruim helft overweegt nu later een eigen bedrijf te beginnen.

Twee derde kijkt na deelname aan een programma positiever tegen ondernemen aan. Dat constateert Stichting Jong Ondernemen op basis van een rondgang onder de deelnemers van vorig jaar.

Afgelopen schooljaar richtten leerlingen en studenten via Jong Ondernemen samen 2033 eigen bedrijven op. In het primair onderwijs waren dat 495 bedrijven, in het voortgezet onderwijs 223 en in het beroepsonderwijs 1315.

In het mbo zijn de programma’s het populairst bij creatieve- en kunstopleidingen. In het hoger onderwijs worden de programma’s het meest aangeboden bij de opleidingen Small Business en Retail Management.

Ondernemerschap
“Het is goed om te zien dat scholen én leerlingen en studenten beseffen dat ondernemen niet alleen voor de economen is weggelegd,” zegt Arko Veefkind, directeur van Jong Ondernemen  “Ook in de zorg-, onderwijs-, techniek- en kunst- en cultuursector biedt ondernemerschap veel kansen en onze programma’s bereiden de jongeren daarop voor.”

Jong Ondernemen vindt dat er in het onderwijs meer aandacht moet komen voor ondernemerschap. “De aanwas van nieuwe ondernemers is een absolute must voor de Nederlandse economie,” zegt Veefkind. “Ons land is groot geworden dankzij haar ondernemersgeest. Onze programma’s leren leerlingen en studenten als ‘jonge ondernemer’ dat ondernemen leuk en inspirerend is. Zo verbreden we het toekomstperspectief voor hun latere loopbaan. Of dat nu is als ondernemer of als ondernemende werknemer.”

Bron: De Telegraaf